Još od 1987. godine, na inicijativu Svjetske zdravstvene organizacije (SZO), 31. maj/svibanj u zemljama širom svijeta obilježava se kao Svjetski dan nepušenja. To je dan na koji se svim relevatnim ustanovama u vladinom i nevladinom sektoru, javnosti i građanima želi skrenuti pažnja na potrebu zajedničkog djelovanja u cilju zaštite zdravlja stanovništva i zajednice od posljedica pušenja.
Tokom godina, odlukom SZO mjenjala se tematska orjentacija Svjetskog dana nepušenja, od usmjeravanja pažnje na zdravstvene posljedice pušenja i trendove oboljenja i smrtnosti uzrokovanih pušenjem, preko zaštite od pasivnog pušenja i promocije prostora bez duhanskog dima, politike cijena i poreza na duhanske proizvode do eliminacije nelegalne trgovine i prometa duhanskih proizvoda.
Ove godine, odlukom SZO i Sekretarijata Okvirne Konvencije o kontroli duhana, Svjetski dan nepušenja posvećen je značaju aktivnosti koje zemlje članice SZO trebaju poduzeti za pripremu uvođenja standardiziranog izgleda vanjskih pakovanja duhanskih proizvoda. U skladu sa Okvirnom Konvencijom o kontroli duhana uvođenje standardiziranog izgleda pakovanja duhanskih proizvoda se odnosi na mjere zabrane korištenja bilo kakvog loga, boja, imidža proizvoda ili promotivnih informacija na vanjskim pakovanjima duhanskih proizvoda, osim naziva i vrste duhanskog proizvoda u standardiziranoj boji i fontu slova.
Za svaku zemlju članicu SZO koja je potpisala i ratificirala Okvirnu Konvenciju o kontroli duhana (FCTC) preporučuje se usvajanje standardiziranog pakovanja duhanskih proizvoda u skladu sa Vodičima za implementaciju člana 11 (pakovanje i etiketiranje duhanskih proizvoda) i člana 13 (reklamiranje, promocija i sponzorstvo od strane duhanske industrije) ovog značajnog dokumenta.
Zašto je bitan izgled pakovanja duhanskih proizvoda ?
Po SZO, pakovanja duhanskih proizvoda predstavljaju pokretne reklamne postere i aktivnosti koje promoviraju potrošnju duhanskih proizvoda. Proizvođači duhanskih proizvoda određenim načinom i stilom pakovanja duhanski proizvod nastoje učiniti privlačnijim i na taj način promovirajući pušenje, kako bi se pažnja potrošača na taj način zapravo preusmjerila sa činjenica navedenih u upozorenjima o posljedicama pušenja, i stvorilo ubjeđenje da je neki duhanski prozvod manje štetan po zdravlje u odnosu na druge.
Kada bi se sa pakovanja duhanskih proizvoda odstranio dizajn, boje i „reklamno upakovane“ poruke ostalo bi pakovanje proizvoda koji izazivaju ovisnost i ubijaju svake godine oko 6 miliona pušača širom svijeta, ugrožavajući zdravlje miliona ljudi koji nisu pušači usljed posljedica pasivnog pušenja . [1]
Šta zapravo znači standardizirano pakovanje ?
Standardizirano pakovanje duhanskih prozvoda predstavlja pakovanje u crno-bijeloj kombinaciji boja ili drugoj kontrastnoj kombinaciji dvije boje u skladu sa nacionalnim zakonodavstvom, pri čemu pored upozorenja o štetnosti pušenja po zdravlje i poreznih markica tekst ne smije sadržavati ništa više osim naziva i vrste duhanskog proizvoda, naziv proizvođača i kontakt informacije te količinu proizvoda u pakovanju, bez upotrebe loga i/ili reklamnih poruka.
Tekst na pakovanjima duhanskih proizvoda mora biti preporučenog fonta i veličine slova kao i oblik pakovanja. Nije dozvoljeno reklamiranje ili promocija u unutrašnjosti niti na vanjskoj površini pakovanja duhanskih proizvoda, kao ni na pojedinačnim cigaretama ili drugim duhanskim proizvodima.[2]
Implementacija standardiziranih pakovanja duhanskih proizvoda na globalnom planu
U skladu sa Okvirnom Konvencijom o kontroli duhana, cilj uvođenja standardiziranih pakovanja duhanskih proizvoda predstavlja [3]:
- Smanjenje mogućeg efekta atraktivnosti pakovanja duhanskog proizvoda
- Eliminacija utjecaja pakovanja duhanskih proizvoda kao oblik reklamiranja i promocije duhanskih proizvoda
- Ukazivanje na efekat kojim dizajn i oblik pakovanja duhanskog prizvoda može stvarati utisak da je određeni duhanski proizvod manje štetan po zdravlje u odnosu na druge
- Jačanje vidljivosti, razumjevanja i utjecaja upozorenja o posledicama pušenja po zdravlje.
U decembru 2012. godine, Australija je postala prva zemlja u svijetu koja je potpuno uvela standardizirani izgled pakovanja duhanskih proizvoda, dok su tokom maja 2016. godine u Europskom regionu SZO u Francuskoj, Irskoj, te Ujedinjenom Kraljevstvu Velike Britanije i Sjeverne Irske usvojeni zakoni koji definiraju preporučeni izgled pakovanja duhanskih proizvoda. I u drugim zemljama su u toku intezivne aktivnosti na pripremi nacionalnih zakonodavstava iz ove oblasti.
Preporuke SZO
• Od strane relevantnih ustanova i donosioca odluka, traži se razmatranje izrade i usvajanja zakonodavstva koji regulišu standardizirani izgled pakovanja duhanskih proizvoda kao sastavni dio nacionalnih mehanizama kontrole duhana
• Ovaj složeni proces treba biti sastavni dio akcionog plana strateških dokumenata i prioriteta iz oblasti kontrole duhana svake zemlje članice SZO
• Sa ciljem podrške uvođenju standardiziranog pakovanja duhanskih proizvoda, preporučuje se jačanje provedbe dodatnih mjera kao što su upozorenja o štetnosti pušenja na pakovanjima duhanskih proizvoda, zabrana reklamiranja ili pakovanja na način koji ostavlja mogućnost shvatanja da je određeni duhanski proizvod manje štetan od drugih, uvođenje kompletne zabrane reklamiranja, promocije i sponzorstva od strane duhanske industrije
• Donosioci odluka i relevantne ustanove u oblasti kontrole duhana trebaju definirati mehanizme sprječavanja utjecaja duhanske industrije u skladu sa sadržanim u članu 5.3 Okvirne Konvencije o kontroli duhana SZO i vodičima za implementaciju ovog značajnog dokumenta ( FCTC) .
Osvrt na situaciju u Federaciji BiH
Učestalost pušenja kao bolesti ovisnosti
Prema rezultatima Studije o stanju zdravlja stanovništva Federacije BiH urađenoj 2012. godine od strane Zavoda za javno zdravstvo Federacije BiH, pušenje je još uvijek vodeća bolest ovisnosti stanovništva u Federaciji BiH.
Stalno pušenje potvrđuje 44,1% odraslih ispitanika, od čega 56,3% muškaraca a 31,6% žena. U odnosu na dnevno konzumiranje cigareta, pušači u FBiH dnevno popuše u prosjeku 16,9 cigareta, nešto više muškarci (18,2 cigareta) u odnosu na žene (14,8 cigareta ) i to najviše u dobnoj skupini 45-54 god. (17,8 cigareta).
Također, bilježi se izloženost pasivnom pušenju u kući kod preko polovine ispitanika u FBiH (54,1%), ispod polovine ispitanika u FBiH (44,4%) navodi izloženost pasivnom pušenju na radnom mjestu, a preko polovine ispitanika u FBiH (52,7%) navodi izloženost pasivnom pušenju na javnom mjestu.
U obolijevanju stanovništva u Federaciji BiH dominiraju nezarazne bolesti (94%), potom ozljede (3%) i zarazne bolesti (3%). Među nezaraznim bolestima najveće učešće imaju bolesti srca i krvnih sudova, maligne neoplazme, dijabetes i kronične respiratorne bolesti, za čiji nastanak i razvoj su usko vezani faktori rizika po zdravlje kao što su nezdrava ishrana, fizička neaktivnost, pušenje i konzumacija alkohola.
Upozorenja o štetnosti pušenja
U skladu sa obavezama preuzetim donošenjem odluke o ratifikaciji Okvirne Konvencije i kontroli duhana od strane BiH iz 2009. godine, od strane Federalnog ministarstva zdravstva u 2011 god. donesen je Zakon o ograničenoj potrošnji duhanskih proizvoda u Federaciji BiH, nakon čega je slijedila izrada i usvajanje Pravilnika o vanjskom označavanju pakovanja duhanskih proizvoda.
Po navedenom Zakonu i Pravilniku na vanjskim pakovanjima duhanskih proizvoda moraju biti navedene sljedeće informacije vezane za upozorenja o štetnosti pušenja :
- Tačne količine katrana, nikotina i CO u duhanskom proizvodu
- Obavezna tekstualna upozorenja o štetnim posljedicama pušenja po zdravlje
- Opća upozorenje iz Zakona glase: “Pušenje je štetno za zdravlje” “Pušenje ubija“, “Pušenje ozbiljno šteti Vama i drugima oko Vas “ moraju biti označena na prednjoj strani svakog originalnog pojedinačnog pakovanja duhanskih proizvoda koje se nalazi u prometu, tako da pokriva najmanje 35 % prednje površine pakovanja
- Posebna upozorenja iz ovog Zakona su: “Pušenje uzrokuje rak pluća“, “Pušenje uzrokuje srčani udar“, “Pušenje uzrokuje moždani udar“,„Pušenje u trudnoći šteti zdravlju Vašeg djeteta“ i moraju biti označena na poleđini svakog originalnog pojedinačnog pakovanja duhanskih proizvoda koje se nalazi u prometu, tako da pokriva najmanje 50% spoljne površine svakog originalnog pojedinačnog pakovanja duhanskih proizvoda.
[1] 31May:World No Tobacco day, www.who.int/world-no-tobacco-day
[2] Guidelines for Implementation of Article 11 (Packaging and labelling of tobacco products) of the WHO Framework Convention on Tobacco Control, paragraph 46. 2
[3] Guidelines for implementation of Article 13 (Tobacco advertising, promotion and sponsorship) of the WHO Framework Convention on Tobacco Control, paragraph 16.