Epidemija konzumacije duhana jedna je od najvećih prijetnji javnom zdravlju s kojom se svijet ikada suočio, uzrokujući smrt više od 8 milijuna ljudi godišnje diljem svijeta. Više od 7 milijuna tih smrtnih slučajeva posljedica je izravne uporabe duhana, dok je oko 1,3 milijuna posljedica pasivnog pušenja.
Svi oblici duhana su štetni i ne postoji sigurna razina izloženosti duhanu. Pušenje cigareta je najčešći oblik uporabe duhana diljem svijeta. Ostali duhanski proizvodi uključuju duhan za vodenu lulu, cigare, cigarilose, grijani duhan, duhan za motanje, duhan za lulu, bidi i kreteks cigarete te bezdimne duhanske proizvode-snus, duhanske pastile i tablete, duhan za žvakanje.
Oko 80% od 1,3 milijarde korisnika duhana diljem svijeta živi u zemljama s niskim i srednjim dohotkom, gdje je teret bolesti i smrti povezanih s pušenjem najteži. Uporaba duhana doprinosi siromaštvu preusmjeravanjem potrošnje kućanstva s osnovnih potreba kao što su hrana i sklonište na duhan. Takvo potrošačko ponašanje teško je obuzdati jer duhan stvara veliku ovisnost.
Ekonomske posljedice konzumacije duhana su značajne i uključuju velike troškove zdravstvene skrbi za liječenje bolesti uzrokovane uporabom duhana, kao i izgubljene živote.
Kampanja za 2025. godinu
Duhanska industrija svake godine troši milijarde dolara na promidžbu svojih proizvoda, ciljajući najranjivije skupine poput mladih. Privlačenjem mladih korisnika, industrija osigurava dugoročne potrošače, ali time ugrožava njihovo zdravlje i povećava rizik od cjeloživotne ovisnosti.
Ove godine aktivnosti u okviru Dana bez duhanskog dima fokusiraće se na otkrivanje taktika kojima se duhanska i nikotinska industrija služe kako bi svoje štetne proizvode učinili privlačnima, jer je jedan od primarnih javnozdravstvenih izazova danas primamljivost duhana, nikotina i srodnih proizvoda. Industrija dosljedno pokušava pronaći načine kako te proizvode učiniti privlačnijim konzumentima, dodajući im arome i druge tvari koje prikrivaju oštrinu duhana i mijenjaju njihov miris, okus ili izgled. Dizajn, boje i primamljivi okusi strateški se koriste za poticanje konzumacije, a sredstva za hlađenje i aditivi čine ih ugodnijim za uporabu, povećavajući vjerojatnoću nastavka korištenja i smanjujući mogućnost prestanka pušenja.
Ove taktike mogu doprinijeti ranom početku pušenja ili korištenja nikotina, s potencijalnom doživotnom ovisnošću i zdravstvenim posljedicama.
Zbog izraženog utjecaja duhanske industrije na potrošače, naglašava se važnost smanjenja učinkovitosti strategija proizvođača i potpore donošenju zakona koji štite javno zdravlje putem:
– Informiranja javnosti o načinima pomoću kojih industrija manipulira izgledom i privlačnošću duhanskih i nikotinskih proizvoda;
– Zagovaranja promjene politika- uvođenje mjera za zabranu uporabe aditiva koji ove proizvode čine ugodnijim; potpuna zabrana oglašavanja, promidžbe i sponzorstva duhana te reguliranje dizajna proizvoda i njihovih pakiranja u cilju manje privlačnosti za uporabu.
Kako se uključiti u aktivnosti u okviru borbe protiv konzumacije duhana i duhanskih proizvoda?
- Podijelite informacije o štetnosti duhana i bezdimnih duhanskih proizvoda na društvenim mrežama.
- Učestvujte u lokalnim događajima i radionicama posvećenim promidžbi prostora bez duhanskog dima.
- Podržite inicijative za uvođenje strožijih zakona o kontroli duhanskih proizvoda.
Svjetska zdravstvena organizacija poziva sve – od pojedinaca do vlada, da se udruže u stvaranju zdravije budućnosti bez duhanskog dima.
Reference: