Mladost bez duhana

Categories: Novosti - Tags: ,

31.maj/ svibanj 2008.
Svjetski dan bez duhanskog dima

Tobacco-free youth

Duhan je jedan od vodećih uzročnika smrti u svijetu koji se može spriječiti. Ali, to je jedini zakonom dozvoljeni proizvod koji ubija od trećine do polovine svih onih koji ga koriste i to tako što u prosjeku žrtvama oduzima 15 godina života. Nažalost, mladi kojih danas u svijetu ima oko 1,8 milijardi (od 10 do 24 godine), i to više od 85% u zemljama u razvoju, su najugroženiji dio ukupne svjetske populacije.

A duhanska industrija upravo intenzivira svoje napore i usmjerava svoju kampanju da ulovi nove, mlade i potencijalno dugovječne korisnike duhana, čime se zapravo zdravlje velikog procenta mladih u svijetu opasno ugrožava njihovim smrtonosnim proizvodima.Nikotin je supstanca koja izaziva veoma jaku ovisnost tako da dječije i adolescentsko eksperimentiranje lako može dovesti do doživotne duhanske ovisnosti.

Prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije većina ljudi u svijetu počinje pušiti prije navršene 18. godine, a skoro četvrtina tih pojedinaca počinje i prije 10. godine. Što su djeca mlađa kada prvi put probaju da puše, to je veća vjerovatnoća da će postati redovni korisnici duhana i manja vjerovatnoća da će prestati. Potpuno je dokazano da izloženost pro-duhanskim reklamama, kao i drugim marketinškim strategijama koje koristi duhanska industrija, dovodi do povećanja eksperimentiranja sa duhanom među mladima, a time i do vrlo realnog rizika da će oni postati redovni korisnici duhanskih proizvoda. Duhanska industrija troši svake godine milione dolara širom svijeta na učinkoviti marketing svojih proizvoda i to na sve moguće načine, što može imati dalekosežne posljedice.

Upravo zato, kao odgovor na ovu opasnost za mlade ljude, ovogodišnja svjetska kampanja Svjetske zdravstvene organizacije za Svjetski dan bez pušenja/duhana usmjerena je na slijedeću glavnu poruku: Jedan od najdjelotvornijih načina na koji zemlje mogu zaštititi mlade ljude od eksperimentiranja i pretvaranja u redovne korisnike duhana je da se zabrani svaki oblik direktnog ili indirektnog reklamiranja duhana, uključujući promoviranje duhanskih proizvoda i sponzoriranje svih događaja ili aktivnosti od strane duhanske industrije.

I BiH se nalazi u vrhu zemalja gdje se promet, proizvodnja i potrošnja duhana, i pored postojeće zakonske regulative , obavlja nekontrolisano što se izuzetno nepovoljno odražava na zdravlje stanovništva. Prema podacima redovnih statističkih istraživanja u FBiH održava se trend povećanja stope obolijevanja i smrtnosti od bolesti direktno uzrokovanih pušenjem. Nažalost, među korisnicima ovog otrova, sve je više djece i omladine.

Prema istraživanjima koje je proveo Zavod za javno zdravstvo FBiH u populaciji školske djece dobi od 13-15 godina evidentirano je 13.8 % pušača. Djeca i omladina su izložena svakodnevno agresivnim duhanskim kampanjama, putem medija, video-spotovima ,velikim panoima koji se koriste na muzičkim i sportskim manifestacijama, dakle upravo tamo, ciljano i namjerno, gdje se mladi najviše okupljaju.

Stoga, Federalni zavod za javno zdravstvo u potpunosti podržava ovu akciju i poziva sve nadležne općinske, kantonalne, federalne i državne inspekcijske organe da se postaraju o provođenju i poštivanju postojećih propisa o zabrani konzumiranja i ograničenoj upotrebi duhanskih proizvoda i zabrani njihovog reklamiranja na javnim mjestima, a posebno putem sredstava javnog informiranja .Takođe, poziva nadležne državne institucije da što prije usvoje nove zakonske dokumente koji će se još restriktivnije obračunati sa ovim velikim zdravstvenim zlom današnjice. Posebno se upozoravaju građani koji puše cigarete, da ozbiljno razmisle o posljedicama koje mogu stvoriti sebi, svojim najbližim i svojoj okolini,mladi se pozivaju da ne podliježu nikakvim propagandnim podvalama prodavača i proizvođača duhana. Jer, bez obzira na atraktivnost reklama i poruka koje one sadrže, istina je samo jedna: duhan, osim teških bolesti i prerane smrti, ne donosi ništa drugo.

© Zavod za javno zdravstvo Federacije Bosne i Hercegovine | Sunbless
  • Twitter
  • YouTube